27. mai 2010

Norsklærer

I e heime på Vestnes noen dager grunna en konfirmasjon til et søskenbarn på Sunnmøre til helga, og dagen har for det meste gått med til eksamenslesing. Men i kveld har jeg også fått prøvd meg som norsklærer. Det har seg sånn at det blei oppretta asylmottak på Vestnes tidligere i år, og det har ført mange nasjonaliteter til bygda. Det er både spennende og en stor mulighet. Flere har allerede begynt å gå ganske fast på bedehuset. I kveld hadde vi besøk av ei fra Etiopia. Ho er voldsomt snakkesalig og jeg fikk blant annet en halvtimes introduksjon i etipoisk historie mens vi venta på at resten av familien skulle komme hjem. I tillegg fikk jeg holde et lite kurs i forskjellen på bokmål, nynorsk og dialekter (er ikke lett når "leter", "leiter" og "leitar" er samme ordet). Men trur ikke norsklærer er det jeg skal satse på å bli. Følte jeg mangla litt talent. Da gikk det bedre å sette sykkelen hennes i litt bedre stand. På onsdag skal ho og ei til fra Etiopia lage etiopisk mat på misjonsforeninga, men da sitter jeg dessverre med eksamen i Trondheim. Ja, ja, snart ferie.

Dagens bibelvers:

"Filip løp da borttil, og hørte at han leste profeten Jesaja, og sa: Skjønner du det du leser?" Apg 8,30

Ingen kommentarer: