4. mai 2010

Helter, verdensredding og andre små problemer - Del 1

Det her var så absolutt på tide tenker du kanskje. Det er jo 3 måneder siden forordet blei skrivi. Men jeg syns du isteden skal tenke at det var bra det i hele tatt kom noe (for det trudde ikke jeg). Men det som satte meg igang var en av vår tids store problemer, nemlig askeskya som dekte Nord-Europa for ei stund sia. Ordet "askefast" har fått sin rettmessige plass i det norske språket. Og hva passer vel da bedre enn å starte med eventyrhelten, nærmere bestemt Askeladden.

Askeladden er en allsidig kar som dukker opp i utallige norske eventyr. Han er minstemann i en søskenflokk på tre, og er betrudd liten suksess av sine sjølgode brødre. Askeladden sjøl er derimot en enkel og glad sjel, fornøyd med det livet bringer han og full av livsmot engasjement. Brødrene er sikre på å klare brasene sjøl, mens Askeladden plukker med seg både det han finner av hjelpemidler og hjelpere på vegen. Hadde han levd i dag ville han helt sikkert vært med i "Natur og Ungdom" da han hadde funnet nytte av ethvert glasskår og alle cola-bokser han hadde funnet på sin veg. På mange måter kan vi derfor si at MacGyver er dagens svar på vår barndoms store helt.

Av mangel på tid og lyst har jeg ikke tenkt å gå noe nærmere inn på de enkelte Askeladd-eventyra. Men det dere må legge merke til er moralen. For ofte er det en moral i eventyret. Og i grove trekk går moralen ut på at den som er god og snill og grei seirer til slutt. Så vi får prøve på det så godt vi kan.

Og vi veit alle hvordan det ender. Den litt naive og tilsynelatende enkle gutten kommer seg gjennom både den ene og den andre oppgava. Og etter å ha gått gjennom livets mange prøvelser ender Askeladden opp med å leve lykkelig alle sine dager. Han får som oftest også både prinsessa og halve kongeriket også. Men alle helter har sin bakside (det kjenner vi igjen fra f.eks. Batman og Spiderman), og hva er denne hos Askeladden? Her har jeg tenkt å overlate tenkinga til lesern. Men et lite tips vil jeg allikevel gi. Hvis han iløpet av 8 eventyr har fått 4 kongeriker, hvor mange prinsesser har han fått da? (Verden er urettferdig!)

Og helt til slutt får vi vel spørre oss om Askeladden ville kunne hjulpet alle de askefaste. Og det trur jeg nok. For han har jo et skip som går like godt til lands som til vanns.

(trur ikke den serien her lever så lenge; føler ikke at jeg fikk til det innlegget her sånn som jeg hadde tenkt)

Dagens bibelvers:

"Abraham svarte da og sa: Se, jeg har dristet meg til å tale til Herren, enda jeg er støv og aske." 1. Mos 18,27