25. oktober 2009

Supporterkultur

Det innlegget her burde ha handla om at Aalesund spilte en brukbar kamp til tross for tap mot Rosenborg i kveld, det burde handla om at Aalesund er i tippeligaen også neste år, men det gjør det dessverre ikke (hvertfall ikke i starten). Jeg hadde bestilt billett på den tribuna som var nærmest der supporterklubben til Aalesund var. Der var det omtrent 3 andre med oransje skjerf, så en snill funksjonær sa at vi kunne få lov til å hoppe over gjerdet bort til supportertribuna. Det gjorde jeg, og det blei både en morsom og en skuffende opplevelse. Det var morsomt siden det da blei mulig å være litt mer entusiastisk, men det var veldig skuffende på grunn av oppførselen til mange av de som sto der. De kjefta på hverandre for at de ikke sang høyt nok, de kjefta på de som satt, de kjefta på egne spillere, de peip mot motspillere som var skada, de kjefta på dommeren når dommern gjorde ting som uten tvil var rett, og de kjefta på unger som satt på andre sida av det gjerdet som skilte mot resten av tilskuerne. Noen var tydeligvis fulle og språkbruken var godt krydra av ord som jeg ikke vil gjengi her. Og alt det her skjer når det er unger tilstede. Sånt bør bare ikke skje. Det var rett og slett trist. Heldigvis var de fleste fornuftige, men jeg trur allikevel jeg trives best på vanlige tribuner. Hvorfor kan ikke alle være glad i alle?

Så over til kampen. Det var ikke en veldig underholdende kamp, men det var spenning hele tida. Det var relativt jevnspilt, men det var nok fortjent med Rosenborg seier. Så da får jeg vel bare gratulere med både seiern og seriegullet. Heldigvis gjorde Molde jobben (gratulerer med sølv!!), og vant 2-1 mot Fredrikstad (var litt morsomt at flere enn meg klappa for det på Aalesund tribuna, men jeg fikk noen litt sure blikk) så da er Aalesund sikra tippeligaspill også neste år!

Dagens bibelvers:

"Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre." 1. Joh 4,11 

1 kommentar:

Ellen Smenes sa...

du er nå søt og da...