30. juni 2009

Lenge siden sist

Ferie er å skifte arbeid sa visstnok en onkel av meg i sin ungdom. Og det har han helt rett i, for den siste uka har jeg hatt så mye å gjøre at jeg ikke har hatt tid til noenting. Barnehagejobbing på dagtid og malingsarbeid på kveldstid får tida til å fyke av gårde. Derfor har det nok dessverre blitt dårlig med blogging. Men det har no skjedd litt som ikke har vært arbeid også. Sankthansaften var jeg på "pensjonisttreff" på hytta vår i Engesetdalen. Alle andre "barnefamilier" i slekta var bortreist, så da blei det bare familien vår, et par av pappas søsken, besteforeldra mine, en del av bestefars søsken og noen andre eldre. Blant dem var en ganske sprek 90-åring som snakka etter en ganske konservativ nynorsk normal. Han hadde visstnok vært lærer da pappa var liten, og et av pappa sine minner var fra da de skulle ha idrottsdag og alle hadde fått beskjed om å ta med stuttbukse og lauparsko.

Helga blei tilbrakt på Vestheim som leirsjef på 7-9 års leir. Det gikk veldig bra sjølom jeg nok var litt nervøs for leirsjefrollen. Veit ikke om jeg har opplevd så snille unger på leir før. De satt rolig på alle møter, og guttene sov til og med til de blei vekt klokka 08.30 på søndag. Fikk også litt applaus for mi "fysikkandakt" på avslutningsmøte. Leir er morsomt!

Ellers har været vært strålende i det siste. Nesten litt for varmt til tider. Men vi har hatt mye vannaktivitet i barnehagen (mer fra barnehagelivet seinere en gang), og sjøen har blitt godt brukt på kveldstid, så jeg har ingenting å klage på.

Dagens bibelvers:

"Sannelig sier jeg dere: Noen større enn døperen Johannes er ikke oppreist blant dem som er født av kvinner. Men den minste i himlenes rike er større enn han." Matt 11,11

2 kommentarer:

Pocahontas sa...

Fysikkandakt!??
Ellers kan jeg si at bloggingen din har vært savnet ja! Velkommen tilbake!

Kristoffer Stige sa...

Fysikkandakt ja! Fylte ei skål med litt vann. Det symboliserte livet vårt sånn som det skulle vært, reint og fint. Så kom synda ved hjelp av litt sukkerkulør. Men Gud hadde en plan. Jesus kom som et lys til verden. Det blei symbolisert ved hjelp av et stearinlys som blei satt ned i skåla med det mørke vannet. Jesus døde og blei lagt i grava. Da tok jeg en glassmugge over lyset. Sakte men sikkert blei oksygenet brukt opp, lyset slokna og alt vannet blei trekt opp i mugga (her var det nøye utprøvd på forhånd hvor mye vann den klarte å trekke opp). Det symboliserte at Jesus tok alle våre synder på seg. Etterpå tente jeg på lyset igjen siden Jesus sto opp!