31. desember 2013

Sorgen og gleden

Sorgen og gleden den vandrer til hope,
lykke og ulykke kommer på rad.
Medgang så ofte på motgang vil rope,
solskinn og skyer de følges og ad.
Jordrikes gull
er prektig muld.
Himlen er ene av salighet full.

Alle ting har en foranderlig lykke,
alle kan finne en sorg i sin barm.
Ofte er bryst under dyrebart smykke
tynget av sorger og hemmelig harm.
Alle har sitt,
stort eller litt,
himlene alene for sorgen er kvitt.

Angsten skal vendes til varende glede,
smerten skal vinne så salig en fred,
armod blir kledd i det rikeste klede,
styrke skal komme i svakhetens sted,
sorgen forgå,
gleden bestå-
himlen kan ene alt dette formå.

La da min lodd og min lykke kun falle
slik som min Gud og min Herre det vil!
La kun misunnelse øse sin galle,
la også verden få drive sitt spill!
Tidsvevens bom
løper dog tom,
himlen skal vende det alt sammen om.

T: Thomas Kingo (1861) v. 1, 2, 6 og 7


Ønsker alle Guds velsignelse over det nye året. Han er med i både sorgen og gleden!


Dagens bibelvers:
"Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal sørge, men deres sorg skal bli til glede! Når en kvinne skal føde, har hun sorg, fordi hennes time er kommet. Men når hun har født barnet, minnes hun ikke sin trengsel mer, i glede over at et menneske er født til verden. Slik har også dere sorg nå. Men jeg skal se dere igjen, og deres hjerte skal glede seg, og ingen tar deres glede fra dere." Joh 16,20-22

2 kommentarer:

Inger sa...

Takk for påminninga. Det er håp også for dykk som opplever sorg no.
Ønskjer deg alt godt for 2014.
Hels så mykje til far Arnfinn.

Ranveig Svela sa...

Tenkte faktisk på å hilse deg med den sangen. Kondolerer! Og så var det koselig med glade nyheter også, midt i sorgen. Ønsker dere alt godt framover, hele gjengen!