9. desember 2013

Adventsbibelquiz 2013, DEL 9

To forskjellige svar i går, men bare ett er rett, og her er grunnen:

Det er fire personer (som vi veit om) som var gift med ei av stammødrene til Jesus, men selv ikke var med i slektstreet. Det er:
  • Er - gift med Tamar
  • Onan (lillebror til Er) - gift med Tamar
  • Mahlon - gift med Rut
  • Uria - gift med Batseba
Gud lot Er og Onan dø fordi de var onde i Herrens øyne (1.Mos 38,6-10). Uria døde fordi David plasserte han fremst i krigen (2.Sam 11,15-17). Vi veit derfor hvorfor de tre døde. Mahlon vet vi derimot lite om dødsårsaken til. Jeg var ikke helt presis med hvilket vers jeg var ute etter, men jeg tenkte på Rut 4,10.

Dagens oppgave:
Ho gav vekk sin eneste sønn og blei velsigna med fem barn til. Vil ha verset der kjønnsfordelinga på ungene er gitt.

Dagens bibelvers:
"Også moabittkvinnen Rut, Mahlons enke, har jeg vunnet meg til hustru for å oppreise den avdødes navn på hans arvedel, så den avdødes navn ikke skal bli utryddet blant hans brødre og i hans hjemsteds port. Det er dere vitner på i dag." Rut 4,10

3 kommentarer:

Erlend sa...

Hanna, 1. Sam 2,21

Ane Marta sa...

Hanna. 1 Sam 2,21

Kristoffer Stige sa...

6p - Erlend
4p - Ane Marta