14. juli 2008

Relevant arbeidspraksis

Alle sivingstudenter på NTNU må gjennomføre 12 uker med "relevant arbeidspraksis". Sånn som jeg har forstått det vil det si 12 ukers praksis der mest mulig av det bør være relevant. Nå er jeg for det meste ferdig med sommerjobben min i år (blir noen timer til innimellom når jeg får tid) og tenkte at jeg skulle lage en liten evalueringsblogg over hvor relevant sommerjobben min har vært for et studie i fysikk og matematikk. Som de fleste sikkert veit har jeg jobba i og utafor en barnehage. Jeg starter med det som jeg har gjort i lag med ungene, og går deretter over på vaktmesterarbeidet.

  • Det første relevante jeg har gjort har vært å lære dem å telle og regne. Jeg kom aldri sålangt som til multiplikasjon, men noen har i allefall lært å telle til 100 og plusse sammen noen tall under 10. Så da har jeg drivi pedagogisk og matematisk arbeid. På det punktet tror jeg jeg skal si meg fornøyd.
  • Videre så har jeg laga mange papirfly. Det er ikke mange som er klar over hvor mye fysikk som ligger bak et skikkelig papirfly. Mens jeg har utforska forskjellige nye og spennende flymodeller har jeg lært mye om hva som skal til for å gi oppdrift, svinging og så videre. Altså fysikk i praksis. Fornøyd på det punktet her også.
  • Jeg har hjelpt til å legge bilder inn på dataen, og lært noen av de ansatte hvordan man skal ta bilder i serie. Det her viser kunnskap innafor IT og teknologi, altså enda et relevant punkt.
  • Jeg har springi rundt med både en og to og tre og fire unger på ryggen, magen, skuldrene og henda. Det viser evne til fysisk arbeid. Veldig viktig i enhver arbeidssituasjon.
  • I vaktmesterarbeidet utafor barnehagen har jeg iaktatt reaksjonen som skjer når maling tørker. Her har jeg altså observert det som skjer når noe binder seg til overflaten av en fysisk gjenstand. Jeg har altså studert overflate og bindingsfysikk.
  • I tillegg har jeg måtte beregna hvor mye maling som skal til for å dekke visse områder. Dette arbeidet er viktig får å se nytten av matematikk i hverdagen.
  • Malingsarbeidet har også bidratt til trening i tålmodighets og nøyaktighetsarbeid. Det er viktig i en stressa og krevende arbeidssituasjon.

Jeg kan altså konkludere med at jeg har hatt en veldig relevant praksis som dekker mange av de punkta som NTNU har satt opp. Jeg erklærer meg dermed fornøyd med årets sommerjobb.

Dagens bibelvers:

"Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning." 5.Mos 5,13

3 kommentarer:

Pocahontas sa...

Herlig! Det gleder mitt lærerhjerte å lese alt du har lært ungene!! Du er duganes til alt du!!!
Bloggen din er bra altså, koser meg alltid når jeg leser denne!!

Ingrid Aukan sa...

:D

bra, kristoffer. bra. :D

Erlend sa...

Imponerende. Alt jeg greide var å få arbeid i en bedrift der det jobber sivilingeniører.