5. juli 2008

1 Stige blog(g)

Alle oppmerksomme lesere har antageligvis lagt merke til at bloggen min har skifta tittel i dag. Den gamle ("En særdeles seriøs blogg") var ikke veldig dekkende (selvom gårsdagens innlegg sikkert er det mest seriøse på lang lang tid), så jeg tenkte jeg måtte til med en ny en. Jeg har ikke helt bestemt meg for om det her skal bli den endelige tittelen, men jeg har flere gode argumenter for den.

For det første så inneholder den etternavnet mitt, så den sier at det er en (1) med etternavnet Stige som skriver bloggen. Hvis dette vekker interessen hos noen, så kan de videre (ved hjelp av "om meg"-feltet oppe til høyre) raskt finne ut at personen har fornavn Kristoffer. Og siden vi i skrivende stund er kun 119 som har etternavnet Stige, og jeg (så vidt jeg veit) er den eneste av oss som har Kristoffer til fornavn, skulle bloggerens identitet være klar.

For det andre så har ordet "stige" også en dobbelt betydning. I tillegg til å være etternavnet mitt kan det også forstås som klatregjenstanden stige. Som kjent går man ofte opp stigen og er der ei stund (for eksempel hvis man maler, noe jeg har drivi mye med i det siste) før man så går ned igjen flytter stigen litt og går opp igjen. Etter mi mening beskriver det bloggen min godt. Den har noen oppturer med mye skriving. Så kommer det noen nedturer, der det kan skje store tidsforflytninger (ikke noe godt ord, men det passa med stige-analogien) uten noen blogginnlegg.

Den tredje og siste grunnen er for å ikke diskriminere noen (noe som vi ikke må finne på i Norge i dag). Tittelen kan leses på de fleste språk, selvom den doble meninga med ordet stige faller vekk for de som ikke bruker en av de to norske skriftsnormalene. Men 1 kan hvertfall leses som både en, ein, one, eins, uno, un, ena, okta, yi, yksi, ichi, satu,...

Dagens bibelvers:

"Kom, la oss stige ned og forvirre deres språk så de ikke forstår hverandres tale." 1.Mos 11,7

Ingen kommentarer: