6. juli 2008

En spesiell dag + Narnia

I dag var det en ganske spesiell dag på Vestnes Bedehus. Det var nemlig første gang det var dåp der. Det var en fin opplevelse å få være med på å inkludere en liten gutt i forsamlinga. Spesielt fint var det at dåpsbarnet hadde fått navnet Kristoffer.


I kveld var jeg igjen en liten tur til Molde. Da kom jeg på en ting som jeg glømte å nevne i blogginnlegget "Moldensernes stolthet" 4. juli. Molde har nemlig også kino (som er litt større enn den som vistnok skal finnes en eller annen plass i Vestnes kommune). Grunnen til at jeg kom på det her var selvfølgelig at jeg var på kino. Der så jeg Prins Caspian, andre filmen i Narnia-serien (fjerde bok hvis man ser det kronologisk). Filmen var god som film, men jeg er sjelden fornøyd med filmer som er basert på bøker. I den filmen her syns jeg altfor stor del av boka var endra. Ting hadde bytta plass (i mange tilfeller var nok dette nødvendig for å lage film), en del var forkorta (gjorde at starten blei veldig uoversiktelig for de som ikke hadde lest bøkene, i tillegg til at mye av handlingsforløpet måtte endres for å passe med den informasjonen som var gitt), personlighetene til hovedpersonene var endra og det var lagt til nye hendelser som jeg følte var litt lite i Narniaånd. Jeg skjønner jo at noe må endres siden Narnia-fortellingene er historier som er vanskelige å filmatisere, men når det legges til ei halvtimes (sånn omtrent) slagscene (med litt annet inni) som ikke er nevnt i boka virker det som om det legges litt for mye vekt på action. Og action er jo ikke det som er mest synlig i bøkene. Der er det moralen og troen som har fokus. Disse momentene har desverre mista mye plass i filmen (kanskje litt vanskelig å få fram i film?). I tillegg var det mange (små) detaljer som brøyt helt med bøkene. De hadde ikke innvirkning på filmen og var derfor veldig irriterende. Men alt i alt så var det en god film (selvom jeg bare er kritisk) som de fleste vil like.

Dagens bibelvers:

"Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!" Matt 28,18-20


Ingen kommentarer: