24. august 2012

Støttehjul

Det skal lite til før unger blir imponert over prestasjonene dine. I sommer hadde jeg (som vanlig) noen dager i barnehage. En 2-åring overhørte at en av de voksne spurte om det stemte at jeg hadde sykla hjem til ferien, og han blei skikkelig imponert. Ikke over at jeg hadde sykla 22 mil hjem, men at jeg hadde lært å sykle uten støttehjul. Det virka imidlertid som om han var litt spektisk. For noen dager seinere kom han med spørsmålet:

He du lært å sykle uten støttehjul? (ja, svarer jeg) Hælt uten?

Et par andre gullkorn fra i sommer:

-D va for fole lenge sida, heilt sida i går.
-So vert æn sjuk, so dør æn, og so må æn på sjukehus.

Helt til slutt et utsagn Magnus (min drøyt 3-år gamle nevø) kom med da de var på kjøretøyhistorisk museum. Jeg fikk det dessverre ikke med meg, men han kom hvertfall med spørsmålet: "Pappa, hvordan fungerer en totaktsmotor?"

Dagens bibelvers:
"Han støtte mektige ned av deres troner og opphøyet de små." Luk 1,52