23. august 2012

Nøyaktighet

Gjennom ei 5-årig sivilingeniørutdannelse har jeg blitt forholdsvis flink til å beregne litt av hvert. Jeg har imidlertid et langt stykke opp og fram før jeg kan måle meg med de som har lagt inn anbud på å få bygge Tresfjordbrua over Tresfjorden hjemme i Vestnes. Billigste anbud kom på den nette sum av

571.954.609,60 kroner

Jeg må si at jeg er mektig imponert over nøyaktigheten og lurer litt på om noen ikke har fulgt helt med i mattetimen om fornuftige avrundinger.

Dagens bibelvers:
"Og Mordekai fortalte ham alt det som hadde hendt ham. Han oppgav for ham nøyaktig hvor meget sølv Haman hadde lovt å betale til kongens skattkammer for å få utryddet jødene." Est 4,7

2 kommentarer:

Ingrids sa...

Haha, fantastisk anbud!

Kristoffer Stige sa...

Jepp, her har de virkelig lagt ned innsats i beregningene sine. Men er nok redd de fort kan gå på en budsjettsprekk på flere 10-talls kroner hvis stål og betongprisene skulle stige. :p

Dyreste anbud var på 794.222.411 kr så de har hvertfall runda av til nærmeste hele krone. :)