6. september 2010

Shantaram

"I 1978 ble Greg Roberts dømt til 20 års fengsel for å ha ranet en rekke banker. To år senere rømte han fra et av Australias sikreste fengsler og ble landets mest ettersøkte mann de neste ti årene. Åtte av disse årene tilbrakte han i Bombay. Denne boken tar utgangspunkt i forfatterens opplevelser fra livet på rømmen; et liv i randsonen av hva et menneske kan tåle."

Det her er beskrivelsen av forfattern bak boka Shantaram, ei av de litt for mange bøkene jeg har lest i sommer. Men den boka her angrer jeg absolutt ikke på at jeg har lest. Det er faktisk en av de aller beste bøkene jeg noensinne har lest. Det er ei gripende, morsom, spennende, rørende og interessant fortelling som spenner over alt fra kjærlighetsroman via filosofi til gangsterdrama. Jeg tok meg i å både le høyt og gråte mens jeg leste, og ingen av de 910 sidene var overflødige (noen vil kanskje synes det er litt mye skildringer). Det "eneste" jeg savna var at boka ikke var lengre. Så hvis du skal lese ei bok i løpet av høsten, så er det her ei klar anbefaling!

Dagens bibelvers:

"en tid til å gråte og en tid til å le, en tid til å klage og en tid til å danse," Fork 3,4

2 kommentarer:

Hanna Marie the booknerd sa...

Meeeeget interessant! Hvilke andre bøker leste du i sommer?

Kristoffer Stige sa...

De 4 siste (av 8) bøkene i serien "Mørkets makt - livets lys" av Jostein H. Sandsmark.

"Vinter i Madrid" av C.J. Sansom

10 stk krimbøker av Håkan Nesser

"Veien til Agra" (barnebok) av Aimee Sommerfelt

"Gutten som hadde svar på alt" (boka bak Slumdog Millionare filmen) av Vikas Swarup

"Hobbiten" (på nynorsk) av Tolkien

"Hjemkomsten" av Victoria Hislop

"Eneren og de ustyrlige nullene" av Tarje Noraberg

"Saras nøkkel" av Tatiana de Rosnay

"Gutten i den stripete pyjamasen" av John Boyne

"I ulvenes skygge" av Stef Penney

Trur det var alt.