24. august 2009

Lesesommer

Bortsett fra å jobbe, bli onkel, strikke babyklær (innlegg om det seinere en gang), være på GF, sykle Styrkeprøven, sykle litt mer, gå en del turer, og ha besøk av diverse slekt har jeg lest ganske mye i sommer:

  1. De to siste Wallander-bøkene (god krimserie)
  2. Øya
  3. Señor Peregrino
  4. Drømmehjertet
  5. Veien hjem, En av oss, En hel familie (en helt grei, men ikke veldig god romantriologi gitt ut på Lunde)
  6. Alt har sin tid
  7. Så jeg ikke går meg vill
  8. Mitt eget rom
  9. Kjenne at noe er sant
  10. Alt som er skjult
  11. Den fantastiske Mikkel Rev (filmen kommer på kino i løpet av høsten, så jeg måtte nesten bruke en halvtime på å lese boka igjen)

Trur det skal være alt. Nummer 2-4 er veldig gode bøker, og da vil jeg poengtere veldig. Øya er debutromanen til Victoria Hislop, og handler om en leprakoloni på Kreta. Boka er veldig godt skrivi, og er utrulig rørende (det falt nok noen tårer underveis). Satser på å få lest neste bok av samme forfatter så snart jeg får tak i den.

Señor Peregrino og Drømmehjertet er skrivi av Cecilia Samartin. Den første handler om ei mexikansk jente med en tragisk oppvekst som søker lykken i nabolandet i nord. Den andre handler om situasjonen til to kusiner fra Cuba rundt og etter revolusjonen (også her kom det noen tårer mot slutten). Som med Øya er det også her ei ny bok på veg fra forfatteren.

Bøkene fra punkt 5-10 er kristne romaner utgitt på Lunde forlag. Triologien i punkt 5 er helt grei, men ikke noe mer. I tillegg er det ganske mange skrivefeil i oversettelsen noe som er litt irriterende. "Alt har sin tid" er ei god bok av Elizabeth Musser. Vil anbefale å lese bøkene som ho har skrivi. De fleste av dem er ganske bra. De fire neste (7-10) er skrivi av Ann Tatlock. Gode bøker alle sammen. De er nok ikke av de beste bøkene jeg har lest, men de er høyt oppe på lista over de beste kristne romanene. Anbefales.

Framover nå blir det nok mest pensumlitteratur som må fordøyes, men jeg håper no at jeg skal rekke over litt mer enn det. :)

Dagens bibelvers:

"Se etter i Herrens bok og les!" Jes 34,16a

2 kommentarer:

Pocahontas sa...

Du imponerer stadig!!

Kristoffer Stige sa...

Takker for det, uten at jeg helt skjønner hvilken bragd jeg har utført nå.