15. november 2012

Salme 23,3

Salme 23,1
Salme 23,2

Av og til føler man total mangel på styrke. Overfor ei gitt oppgave eller en bestemt situasjon kan man bli helt maktesløs. Det er lett for at mismodigheten kan ta overhånd, og at vegen som ligger foran blir for vanskelig og tung.

I Salme 23,3 står det "Han styrker min sjel, han fører meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld." Gud er den som kan gi oss styrke, Han er den som fører oss på sine veger. Gud blir aldri trett eller utmatta, Han gir krefter til den som er kraftløs. Hvis vi venter på Herren vil Han gi oss styrke (Jes 40,28-31). Men vi skal også slippe et jag etter å være sterke. Våre egne gjerninger kan ikke hjelpe oss ut av ruinene våre (Dan 9,18). Vi skal få ta vår tilflukt til at Gud er vår styrke (Jes 12,2 Sal 118,14 ++). Gjennom Guds nåde kan Guds kraft bli synlig i vår svakhet (2.Kor 12,9).

Vi kan tenke oss mange veger vi vil gå. Jesus er den eneste vegen til Gud (Joh 14,6). Jesus fører oss på rettferdighets sti. Den fører til livet og ikke til døden (Ord 12,28). Det er en smal veg som mange ikke finner (Matt 7,14), og derfor trenger vi at den gode hyrden leder oss. Hans ledelse får vi ved å høre Hans røst (Joh 10,3-4). Hans røst hører vi i Ordet, og Ordet skal få lyse opp vegen vår (Sal 119,105), den vegen Han selv lærer oss å gå (Sal 32,8).

Følg den gode hyrden. Han har all makt i himmel og på jord (Matt 28,18). Han har kalt oss ved sitt navn og sin herlighet og kraft (2.Pet 1,3). Og hva er hans kall? Du skal gjøre det som er godt og vandre ydmykt med Gud (Mi 6,8), du skal ta opp ditt kors og følge Ham (Luk 9,23), og du skal gå ut å forkynne evangeliet om Ham (Matt 28,19 Mark 16,15). Og skal du gjøre det i egen kraft? Nei, for Han er med deg alle dager inntil verdens ende! (Matt 28,20)

Dagens bibelvers:
"Han styrker min sjel, han fører meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld." Sal 23,3  

Ingen kommentarer: