26. november 2012

Danning

I dag har vi hatt pedagogikkseminar og brukt 3 - TRE - timer på å diskutere mer eller mindre filosofiske betraktninger rundt begrepet "danning". Vi hadde som utgangspunkt en tekst om et utvida danningsbegrep. Nå skal jeg ikke komme inn på hvor totalt uenig jeg var med halvparten av det som stod i teksten, men istedet fortelle om hvor komisk hele greia var.

Etter å ha innsett at mitt litt mer hverdagsnære og praktiske syn på danning ikke stemte overens med et syn der danning er refleksjon (veldig forenkla), formulerte jeg spørsmålet:

"Når du bevisst reflekterer, er du da bevisst de ubevisste endringene som skjer i deg som følge av refleksjonen?"

Tenk litt på det! Ikke alle oppfatta helt ironien, og det gav en skikkelig morsom diskusjon med resultatet at "danning skjer i det du blir bevisst det ubevisste".

Alt i alt en underholdende dag, men jeg tror skolen har mer nytte av lærerstudenter som lærer mer om hvordan barns og ungdoms selvoppfatning, motivasjon og lærelyst kan bedres, hvordan vi best mulig kan legge til rette for ulike elevgrupper/-typer, hvordan vi kan gi gode tilbakemeldinger og vurderinger, hvordan ulike problemer skal tas opp, idéer til undervisningsmetoder osv... (og heldigvis lærer vi en del om det også; spesielt i fagdidaktikken)

Dagens bibelvers:
"Så sier Herren, din gjenløser, han som dannet deg fra mors liv: Jeg er Herren, som gjør alle ting. Jeg utspente himmelen alene, og bredte ut jorden uten hjelp fra noen." Jes 44,24  

2 kommentarer:

Åshild VS sa...

Ikkje so verst me tre tima om danning da.. Oss hadde danningsUKE! Slå den :P

Kristoffer Stige sa...

Ei hel uke ja. Da har jeg tydeligvis litt igjen før jeg får full klarhet i det begrepet her. :)