12. oktober 2012

Sangtradisjon

Satt og så på Beat for Beat i kveld og der har de det jo sånn at de velger et tall som gir dem et ord, og så skal de finne en sang som inneholder det ordet. Første ordet var "just" (sannsynligvis som i engelsk for bare) og den første assosiasjonen min sier vel ganske mye om hvilken sangtradisjon jeg er vokst opp i:

Ren og rettferdig, himmelen verdig
er jeg i verdens Frelser alt nu,
Ordet forkynner at mine synder
kommer han aldri mere i hu.
Å, jeg er frelst og salig fordi
Sønnen har gjort meg virkelig fri!
Fri ifra nøden, dommen og døden,
amen, halleluja!

Lenge jeg tenkte Gud ikke skjenkte
nåde til den som fattedes alt.
Å måtte lide, kjempe og stride
stod for mitt hjerte levende malt.
Men i min strid, min bedring og flid,
fantes det bare avmakt og død.
Lammet har vunnet, blodet har runnet,
amen, halleluja!

Å hvilken nåde midt i all våde:
Kristus har kjøpt oss just som vi er!
Han måtte lide, kjempe og stride,
han måtte stå mot helvedes hær.
Nu er vi frie - hør og gi akt!
Synden på verdens Frelser er lagt!
Gud nu forkynner nåde for synder,
amen, halleluja!


T: Ole Brattekaas 1895

Dagens bibelvers:
"Kan et menneske være rettferdig for Gud? Kan en mann være ren for sin skaper?" Job 4,17
"For også Kristus led én gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud, han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i Ånden." 1.Pet 3,18


Ingen kommentarer: