2. desember 2014

Adventsbibelquiz 2014, del 2

Gårsdagens svar var selvfølgelig gamle Simeon i tempelet. Han hadde et løfte fra Gud om at han ikke skulle dø før han hadde sett Messias. På den måten kan vi si at løftet bokstavelig talt holdt ham oppegående. Verset vi skulle fram til var Luk 2,25.

Dagens oppgave blir nok noe vanskeligere. Den er henta fra første halvdel av GT.

Dagens oppgave:
Konkretisering av matematikkundervisningen er viktig for mange. Dagens mann brukte praktisk brøkregning som fikk konsekvenser både for et klesplagg og et kongerike. Verset er det verset der nevneren i brøken blir "presentert".

Dagens bibelvers:
"Og se, det var en mann i Jerusalem som hette Simeon, en rettferdig og gudfryktig mann. Han ventet på Israels trøst, og Den Hellige Ånd var over ham." Luk 2,25

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg satt og jobba med prosjektoppgava mi og prøvde å komme på ting å distrahere meg sjøl med da jeg kom på at kanskje Kristoffer har adventsbibelquiz i år også. Herlige saker! Alltid skikkelig utfordrende og morsomme oppgaver.

Så vidt jeg kan skjønne må du være ute etter profeten Akia som river kappa si i 12 deler og gir 10 av dem til Jeroboam som tegn på at han skal bli konge over 10 av Israels 12 stammer. 1Kong 11,30: "Da tok Akia den nye kappen han hadde på seg, og rev den i tolv stykker."

Ingrid Aukan sa...

Hoh, her er jeg blank gitt. Meen, jeg hermer etter John Alfred og svarer Akia, som er å finne i 1. kongebok 11,30.

Kristoffer sa...

6p - John Alfred
4p - Ingrid