14. november 2013

En plan der du er!

(NB! Varsel om ustrukturerte tanker)

Det er ikke alltid jeg har like mye å finne på på ettermiddags- og kveldstid her på Stranda som jeg hadde i Trondheim. Jeg har derfor sett en del på Netflix de siste månedene. En serie som har tatt opp litt tid er "How I met your mother". Jeg syns det er ganske fascinerende hvordan den er bygd opp. Hele serien er et tilbakeblikk som forteller hvordan hovedpersonen ender opp med å møte mora til ungene sine (altså kona). Det viser seg at det er ei ganske lang fortelling, og det får meg til å begynne og tenke litt (og det har vel skjedd noen ganger før).

Livet vårt er jo ei ganske lang fortelling. Det er ganske mye som skal fortelles for å forklare hvordan og hvorfor du endte opp akkurat der du er nå. Små detaljer og valg du gjorde for lenge sida er medvirkende til å plassere deg i den posisjonen du sitter i når du leser det her. Bibelen forteller at Gud har en plan med livet ditt. Jeg tror at Gud har ei mening med at Han har plassert deg der  du er. Han har bruk for deg der du er, og Han har lagt utrolig mye til rette for at du befinner deg der.

Jeg trur at jeg er her på Stranda fordi Gud har bruk for meg her. Det er ikke alltid jeg helt ser hvorfor eller hvordan. Etter noen undervisningstimer kan jeg føle meg ubrukelig fordi jeg ikke har klart å formidle det jeg skal. Og foreløpig har jeg så mye å gjøre med jobb og planlegging at jeg ikke orker å engasjere meg i så mye annet. Så hva er det Gud vil bruke meg til her? Jeg veit ikke helt, men jeg veit at Gud la det veldig til rette for meg i den prosessen som gjorde at jeg havna her, og da trur jeg at Han etterhvert vil vise meg hva han vil bruke/bruker meg til.

Og sånn trur jeg det er for alle som velger å høre Jesus til. Da lever man i en ferdiglagt plan. Det er ikke sikkert at du ser planen. Det kan være at du føler deg ubrukelig, men det har ingenting å si. Gud velger å bruke de ubrukelige. Da får Han nemlig vise hvor sterk Han er.

Hadde jeg ikke vært her og hatt litt lite å gjøre noen kvelder, så hadde jeg kanskje ikke sett den serien, og jeg hadde kanskje ikke begynt å tenke på det her, og jeg hadde sikkert ikke skrevet det blogginnlegget her. Og kanskje er det innlegget her en viktig brikke i noen andre sitt livspuslespill. Ikke veit jeg, men takk Gud for at du velger å bruke oss selvom vi hverken ser hvordan eller opplever oss brukelige.

Dagens bibelvers:
"Menneskets hjerte tenker ut sin vei, men Herren styrer hans gang." Ordsp 16,9
"Jeg tok deg ved hånden og hentet deg fra jordens ender og kalte deg fra dens ytterste kanter. Og jeg sa til deg: Du er min tjener! Jeg har utvalgt deg og ikke forkastet deg!" Jes 41,9

Ingen kommentarer: