7. juli 2012

Vestnespanoramaet

Vestnes Topp 1000 prosjektet mitt har liggi dødt ei stund, og det ser ut som om det blir hardt å fullføre det den sommern her. Alle finværsdager har gått med til lange arbeidsdager så det har blitt dårlig med fjellturer.

I dag måtte jeg imidlertid ta meg sammen, og planen var å ta seg en tur på noen av toppene i panoramaet vi delvis ser ut av stue- og kjøkkenvinduet. Det er kjekt å gå tur med andre, men av og til er det godt å ha fjellet for seg sjøl og lufte tankene litt. Med 6 timer i fantastisk natur fikk jeg virkelig lufta dem i dag.

Fantastisk skilt!
Turen starta mot Remmemstind (1090 moh). Der har jeg av en eller annen ukjent grunn aldri vært og jeg var derfor litt usikker på stia. Bedre blei det ikke av at skodda lå tjukt i et belte oppi fjellsida. Da er det imidlertid godt med god og tydelig merking

God skilting i skoddehavet.
Men snøen har liggi lenge i fjellet i år og jeg traff på et langt snøfelt der stia forsvant. Etter å ha forsert snøen så jeg en liten topp rett til høyre for meg. Det var Litletind (960 moh). Den lå over skodda så jeg tok en snartur dit for å sjekke terrenget.

Litletind (960 moh) stikker opp av skodda.
Der så jeg både Remmemstind

Remmemstind (1090 moh) sett fra Litletind.
og Ystetind

Ystetind (1162 moh) sett fra Litletind.
stikke opp av skoddehavet. Så da staka jeg ut kursen og kom etterhvert til Remmemstind.

På toppen av Remmemstind. Litletind nede til høyre, Ystetind i midten og Trolltind bakerst. Og til høyre langt bak i skoddehavet skuer dere Blåskjerdingen der jeg var for noen uker sida.
Derfra tok jeg en svipptur ned til Brustindan som har høyeste punkt (og det eneste jeg tok turen til) på 1001 moh. Det laveste over 1000 moh i Vestnes kommune og bare så vidt jeg vil kalle en topp.

Brustindan (1001 moh) sett fra sida av Remmemstind.
Forsøk på "photoshoot" nedafor Brustindan. Ikke så lett aleine.
Så var det bare å traske tilbake et stykke før jeg begynte oppstigninga til Ystetind.

På toppen av Ystetind (1162 moh) med Trolltind i bakgrunn.
Trolltind (også kalt Brustind) sett fra Ystetind.
Når jeg var så godt i gang kunne jeg like gjerne få med Trolltind (1170 moh) (også kalt Brustind av oss lokale) på turen.

På toppen av Trolltind (1170 moh). Ystetind og Remmemstind i bakgrunnen.
 Vel framme på Trolltind begynte jeg å kjenne at beina var litt tunge. Så da tok jeg "snarveien" over Båten (navnet kommer av at den kan se ut som en oppned båt) på vei ned til bilen.

Båten (813 moh) observert fra Trolltind da den tilfeldigvis nesten stakk fram av skodda.
En enslig liten blomst i 1150 meters høyde.
På båten (813 moh). Med fantastisk utsikt over Vestnes!

Har kjøpt meg nye joggesko og måtte teste om de også egna seg som ski.

Vakre Vestnes. Jeg bor omtrent midt i bildet. Omtrent der dere kanskje ser et hvitt og blått skipsverft. Molde godt gjemt i lavt skydekke på andre sida av fjorden.
Det blei desverre dårlig med panorama og 360-graders bilder fra den turen her, men mye kan summeres i bildet under.

Utsikt i omtrent hvilke retning du måtte ønske!
I morra setter jeg kursen mot Lillehammer (på sykkel). Heldigvis er første etappe til Bjorli kun på 12 mil. Mistenker at beina mine er noe tunge i morra. :)

Flere bilder fra turen finnes her.

Dagens bibelvers:
"Jeg utsletter dine overtredelser som en tåke og dine synder som en sky. Vend om til meg, for jeg gjenløser deg!" Jes 44,22  

2 kommentarer:

Anne Gørill sa...

Wow, ska si tindan ligg tett og høyt der nede.:p

Go tur til Lillehammer. :)

Kristoffer Stige sa...

Ja, her er det fjell på alle kanter. Om de er så høye veit jeg ikke. :p

Takk for det. Her øser regnet ned, så det blir nok en våt tur. :)