4. juli 2012

Se på veggen!

Det er ikke alle dager humøret er helt på topp. Når jeg er ganske så trøtt og arbeidsdagen starter med at malingsstigen (som hadde stått stødig og fint i 5-10 minutter) plutselig bestemmer seg for å undersøke hvordan livet på bakken er, malingsspannet imiterer fuglen som flyr forbi og tømmer ut 1 L maling i forsøket, mens jeg henger igjen med ei hånd rundt et rekkverk 3 meter over bakken (andre hånda med et godt grep rundt malekosten), da aner man at det kan bli en sånn dag. Når jeg, etter at alt er rydda sammen (og jeg står trygt og stødig i stigen igjen), ser ut på den vakre solfylte fjorden der pappa driver og tester båten som har kommet fra reperasjon, da synker humøret enda litt mer.

Men skal man komme seg gjennom en lang dag med maling, da fungerer det rett og slett ikke å være negativ. Så da er det bare å begynne og tenke på positive ting. Første tanke var at det var et godt stunt å bli hengende igjen, mens stigen gikk i bakken. Neste tanke gikk på alle de pengene jeg tjener, og det jeg har lyst å bruke dem på hvis jeg får den muligheten jeg ønsker meg. Men som det står i 1.Tim 6,10 er pengekjærhet roten til alt ondt, så  penger er ikke noen god tanke i det lange løp (selvom det ikke var pengene, men resultatet av bruken som var fokus her (og det var riktig så positivt!)). Etter ei stund kommer imidlertid ideen: Ikke se ut på fjorden. Se på veggen! Se, så fin og rød den blir ("rosenrød" ifølge malingsspannet). Og se på veggen du malte forrige uke; i skinnende "solgult". Så stod jeg der i noen timer og tenkte på positive assosiasjoner til rødt og gult. Til slutt blei ikke dagen så aller verst likevel. <^_^>

Dagens bibelvers:
"På en god dag skal du være ved godt mot, og på en ond dag skal du tenke på at Gud har gjort den også, like så vel som den andre, for at mennesket ikke skal finne ut noe om det som kommer etter." Fork 7,14  

4 kommentarer:

Eldar Nikolai sa...

Ja, du er vel klar over at logoen til KrF er i gult og rødt?!?

Kristoffer Stige sa...

Klar over det ja, men må innrømme at jeg ikke var inne på tanken en gang. Det var helt andre ting jeg kom på.

Anne Gørill sa...

Kjipt å søle ut maling og nesten dette ned fra en 3 meters høyde. Men så flink du va til å tenke positivt da! :) Kjempebra! ;)

Kristoffer Stige sa...

Det var skikkelig kjipt ja, men blir mer og mer fornøyd med at jeg på merkelig vis klarte å gripe tak i det rekkverket mens stigen forsvant. :)

Har lært av gode eksempler hvor viktig det er å tenke positivt. :p