7. september 2011

Frelst!

Frelst jeg er gjennom Lammets blod,
Gud til ære alene,
stadig renset i nådens flod,
frelst jeg er for å tjene.
Titt det ringeste sendebud
beste budskap fikk bære.
Jeg er frelst for å si fra Gud:
Du hans barn skal få være.

Frelst jeg er for å synge ut
lykken Jesus meg skjenker,
han som gjorde på natten slutt,
sprengte trelldommens lenker.
Frelst jeg er så den Herre Krist
kropp og sjel skal tilhøre.
Også meg vil hans Ånd for visst
salve, bruke og føre.

Kan jeg ikke blant kjemper stå
fremst der seirene vinnes,
Herren bruker de svake små,
blott de tro mot ham finnes.
En som ikke de andre så,
jeg får lokke og lede,
be ham heim til sin Far å gå.
Det vil himmelen glede.

Snart er tjenesten slutt på jord,
fort som lynet går tiden.
Dog fortsetter blant englekor
liv og tjeneste siden.
Derfor vil jeg som valgspråk ha,
si og synge og mene
det som ingen kan fra meg ta:
Frelst jeg er for å tjene.


T: Sigvard Engeset

Dagens bibelvers:
"Og han sa til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod." Åp 7,14b

1 kommentar:

Anonym sa...

Denne sangen stod på reportuaret til Sandberg musikklag først på 1960-tallet. Og teksten er nøyaktig lik, og jeg kan den utenat ennå, 60 år etter. En fin sang.