9. mars 2011

Fastetanker 1

Tålmodighet er noe jeg alltid har slitt med. Jeg har aldri likt å sitte i ro og vente på at ting skal gå i orden. Noe må gjøres. Jeg trenger noe som holder tanker og kropp opptatt. Jeg er rett og slett utålmodig.

Bibelen oppfordrer oss til å være tålmodige på så mange vis. Vi skal tålmodig vente på det håpet vi har om frelse i Jesus (2. Tess 3,5). Vi skal være tålmodige i trengsel (Rom 12,12). Vi skal tålmodig trøste og irettesette (2. Tim 4,2). Vi skal frimodig få vente med tålmodighet på bønnesvar og oppfyllelse av Guds løfter (Heb 6,15). Vi skal vise tålmodighet mot vår neste (1. Tess 5,14).

Jeg kunne sikkert nevnt mer, men poenget er at når Bibelen ber oss om å være tålmodige, så bør kanskje vi bli flinkere å be om tålmodighet i våre liv. Det kommer prøvelser i livet, og Bibelen sier at disse skal virke tålmodighet i oss (Jak 1,3). Jeg har mange ønsker for livet, og det er mye jeg gjerne skulle sett at gikk i orden her og nå. Men jeg ser ikke langt. Gud ser lenger enn meg (Jes 55,9). Og jeg trur Han har planer for meg som jeg enda ikke ser. Så må jeg be om at jeg må ha nok tålmodighet til å vente på oppfyllelsen av Guds plan.

Heldigvis har vi et forbilde i tålmodighet (Heb 12,2). Gud har den største tålmodighet vi kan tenke oss. Tenk så lenge Han har måtte holde ut med all synd og ondskap på jorda. Og når Han har utholdt det, så er det fordi Han ønsker at ingen skal gå fortapt (2. Pet 3,9).

Må Guds tålmodighet få smitte over på oss i fastetida.

Dagens bibelvers:
"Men dersom vi håper på det vi ikke ser, da lengter vi etter det med tålmodighet." Rom 8,25

1 kommentar:

Hallgrim sa...

Du e nå ganske tålmodig me mæ i d minste:)