14. juli 2010

Barnelærdom

Lenge siden sist blogging igjen. Siden sist har jeg nesten tatt sommerferie (etter å ha jobba nesten fulltid i en måned som jeg egentlig ikke fikk jobb i), jeg har vært med å feire ettårsdag (riktignok noen dager på etterskudd), og jeg har sykla terrengsykkelritt (Martin slo meg pga atskillig bedre teknikk i unnabakker i terreng; i følge mine sekundanter (pappa, Ingvild og Magnus) tok jeg imidlertid inn en del i motbakkene).

Men over til overskrifta. I barnehage lærer man mye spennende. Her en dag satt jeg og så i ei dyrebok sammen med en 2-åring. På ei side med mange fugler begynte jeg å slite, for jeg kunne jo ikke navnet på alle de ulike fuglene. Men det kunne jo 2-åringen. For enten var det pip-pip, eller så var det gakk-gakk. Og etter å ha fundert litt på det her ei stund så virker det jo ganske smart. Alle som har en viss nebblengde (f. eks and, gås, pelikan, pingvin ++) er gakk-gakker, mens de vanlige småfuglene er pip-piper. Hvorfor gjøre ting vanskelig?

Får slutte med et lite gullkorn fra barnemunn:

"Ååh, så søt!"

Dagens bibelvers:

"Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende skapninger, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen." 1. Mos 1,20 

Ingen kommentarer: